Almedalsveckan är allt annat än slöseri

Varje år är det någon pr-människa som vill gå emot strömmen och offentligt dissa Almedalsveckan. I år gör Erik Lakomaa det i SvD. Och som vanligt är det vidöppna dörrar som slås in. För jag tror faktiskt inte någon pr-konsult eller annan kommunikationsrådgivare säger åt företag eller organisationer att man ”måste” vara i Almedalen. Däremot är det förstås klokt att vara det om man vill kunna träffa många intressanta politiska opinionsbildare och beslutsfattare, bekvämt samlade på en och samma plats. Almedalsveckan är ett oslagbart tillfälle att nätverka och knyta kontakter, och det är sådant en bra kommunikationsrådgivare kan hjälpa till med. Det är också en otrolig möjlighet för de som vill gå på mängder av spännande seminarier och lära sig mer om allehanda samhällsfrågor. Sedan är veckan förvisso knappast det mest lämpliga tillfället för politiska utspel, mer än för riksdagspartiernas företrädare. Det mediala fokuset ligger nämligen nästan till 100 procent just på partierna. Men spaltmeter är rimligen inte det enda måttet på kommunikativ eller opinionsbildande framgång. Ett samtal över t ex ett glas rosé med en politisk nyckelspelare kan vara nog så viktigt som en välplacerad debattartikel eller ett uppslag i DI.

Advertisements

2 responses to “Almedalsveckan är allt annat än slöseri

  1. Pingback: Erik Laakso | På Uppstuds » Varför åker jag till Almedalsveckan?

  2. Pingback: Detta ska jag göra i Almedalen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s