Opinionsbildning i sociala medier

I kväll höll jag en föreläsning som ett led i utbildningsföretaget Calmandos kurs i opinionsbildning. Min roll var att prata om opinionsbildning i sociala medier, något jag har viss erfarenhet av och tycker är intressant att diskutera.

Jag har haft förmånen att få föreläsa om de här sakerna tidigare, men det är ett område där det hela tiden händer nya saker så varje gång jag pratar om det så är det annorlunda. Mycket styrs också av publiken. Jag är angelägen att ta reda på vilka kursdeltagarna är innan jag förbereder min presentation och ser till att ta exempel som ligger nära deras verklighet. Jag försöker också läsa på grundligt om en eller två av de organisationer eller företag som finns representerade på kursen och beskriver hur jag som utomstående upplever deras närvaro och agerande i sociala medier.

Några saker jag alltid brukar ta upp i sådana här sammanhang är detta:

  • Det ni och andra gör på nätet lämnar spår – och blir en del av er mediebild.
  • Ni har själva möjlighet att påverka bilden men ni kommer aldrig att äga den.
  • Bloggar, mikrobloggar och andra sociala medier ger snabbare avtryck i sökmotorer som Google än traditionell medieuppmärksamhet.
  • Skaffa överblick – och sätt era egna spår.

Inte hjärnkirurgi direkt, men för många är det ändå en aha-upplevelse att få höra detta.

Den här gången tog jag även upp några aktuella exempel på, enligt mitt tycke, lyckad opinionsbildning via sociala medier. Jag nämnde #prataomdet, som uppstod på Twitter i kölvattnet av skriverierna kring Julian Assange-fallet – om gränsdragningar, gråzoner och övertramp i sexuella situationer. Jag berörde också Fairtrade Sverige (tidigare Rättvisemärkt) som i julas uppmanade svenska konsumenter att dela med sig av sina julönskningar, vilket registrerades på fairtrade.se/fairtradejul. Som hastigast tog jag även upp Klamydiabrevet, storleksskillnader mellan flick- och pojkkläder, samt hur ett kommunalråd publikt hånat en döv kommunfullmäktigeledamot.

Allt som allt kändes det som att kursdeltagarna var nöjda, och jag ser fram emot att få chansen att prata mer om sådant här framöver.

Kommentera

